(ADVARSEL, det er lidt stærke sager det her … på den der NU-ER-DET-NOK agtige måde)

skaermbillede-2017-02-07-kl-12-56-00

Jeg vil gerne takke Per Munkholm Olesen og Lars Trier Mogensen, fordi de vækkede mig i går. Altså ikke sådan, at de stod for fodenden af min seng og sagde: “Iben Sofiiiieee, du skal oooooop”. Men de fik vækket mig med et B R AAAAA G  fra min egen lille egoverden, hvor jeg trissede rundt i forvisning om, at nogen havde styr på resten af verden.

skaermbillede-2017-02-07-kl-09-16-18

Altså nu er det tilladt at sige: “Øhh, har du ikke set nyheder fra USA den sidste måned?” Jo jo, men af en eller anden grund, så fik det mig ikke lige så meget op af stolen, som Per og Lars i går.

skaermbillede-2017-02-07-kl-09-22-05

Måske var det kombinationen af de 2, der gjorde udfaldet. Først faldt jeg over Per´s læserbrev i JyllandsPosten, hvor han skriver om, at selvom der stadig sidder nogen M E N N E S K E R tilbage i SYSTEMET, så kan man slet ikke mærke deres puls mere, fordi nogen overordnede har nægtet dem, at tænke selv, nu kør´ vi efter Excel-ark. Jeg citerer:

Vi er blevet centraliseret, digitaliseret, effektiviseret og privatiseret. Alt sammen i den hellige og ukrænkelige effektivitets og de hellige besparelsers navn. Mennesker er afløst af computere, men det er ikke det værste. De mennesker, der sidder tilbage, tænker og føler ikke længere, de er selv blevet til computere, og løber de ind i et problem, spørger de computeren til råds, men computere arbejder enstrenget, deres svar er enten ja eller nej.
Ingen nuancer, ingen følelser og ingen intelligens i menneskelig forstand. Og det bliver aldrig anderledes, hvad end computere og science fiction-nørder drømmer om.”

Og manden har jo ret… Men det er her, vi lige (og her taler jeg som udgangspunkt til mig selv, og andre hvis nogen skulle føle sig truffet) skal vågne af vores Tornerose/Facebook/Netflex søvn og huske – Vi ER systemet. Og hvis systemet ikke er, som det burde være – altså mest hensigtsmæssigt for brugerne, så må det laves om! Så må VI laves om – systemet. For VI ER kommunen, VI ER STATEN DANMARK. Der sidder godt nok 179 mennesker i København, som trækker i nogle tråde, men vi er trods alt 5.745.526 andre mennesker, så vi burde da kunne rykke noget (både fysisk, hvis vi alle sammen stod bag hinanden og skubbede på .. feks. en lastbil eller noget – øj et syn 😀  ), men også, hvis vi stod sammen om at lave noget om.
1
JEG SAVNER ANSVARLIGE MENNESKER, DER ER TIL AT STOLE PÅ, og som stoler på sig selv, og for hvem MIT OG DIT velbefindende er vigtigt …
Nå, bagefter tunede jeg ind på “Det Røde Felt” på Radio 24Syv, hvor Lars talte om udsalget af Dong, og investeringsbanken Goldman Sachs´ rolle heri. Goldman Sachs der har et hovedansvar for finanskrisen i 2008, som bragte hele verdensøkonomien i knæ, og anslået har kostet alene Danmark op imod 400 milliarder kr. i tabt vækst. De står nu til at kunne trække sig ud af Dong, med en gevinst på 12 milliarder kr. Og manden bag aftalen, Corydon er nu ude af politik, og ansat hos McKinsey – et af de konsulenthuset, som rådgiver Finansministeriet i, hvordan de kan bespare i “det offentlige”. Konsulentydelser som disse kostede skattekassen 3,8 milliarder kr. i 2012.

MENNESKER SKAL LEDES MED HJERTE OG IKKE EXCEL ARK
Det bekymrer mig i den grad, at vores folkevalgte politikere vælger at lytter til konsulentfirmaer, der kan sælge planer om effektivisering i Excel-ark, og at politikerne lader sig dupere og overbevise om, at DET er måden, man skal drive Danmark på. Jeg er ikke enig. Jeg mener, at et land, med mennesker, med puls og hjerteslag og følelser, skal ledes af mennesker med puls og hjerteslag og følelser, ellers ender vi blind …

skaermbillede-2017-02-07-kl-13-18-23

Vi – dig og mig – plain good people – har alt ALT for længe, ladt os lede af mennesker, der i bund og grund ikke er ansvaret og vores følgeskab voksent. Lad os stoppe op, og gå en anden vejen, og lad dem gå deres – de der mener at  magt er noget udvendigt! Penge, titler, statussymboler. For hvor har den tilgang ført os hen? Kig på status i verden? Kig på miljøet? Kig på dyrene? Oplever størstedelen af os mennesker pt. FORMÅL, BEGEJSTRING, MENING?

Altså det er ikke det, jeg oplever, det må jeg indrømme… Jeg oplever mistrivsel, frygt (der giver sig udtryk i en “mig selv nok”tilgang) og afmægtighed.
“Ja, det kan da godt være, at vi er utilfredse, men hvad skal man gøre?” spurgte jeg så mig selv.
Det er uoverskueligt. Men jeg kan mærke, at det er vigtigt! Noget må jeg gøre.

skaermbillede-2017-02-07-kl-12-53-44

Jeg vil prøve at kurre min afmægtighed med handling. Min store drøm er, at vi mennesker alle bliver klar over, at vores potentiale er UBEGRÆNSET. Det handler ikke om, hvor vi kommer fra, vores opvækst vores baggrund, vores titel eller pengebeholdning. Det handler om HJERTE (og udsyn). Lad os  afdække og frisætte ressourcer i den enkelte, så vi dermed kan komme til at stå stærkt i os selv (indre power), og dermed have modet til at gå efter DET VI DRØMMER OM, og kæmpe for det, vi står for. Lad os slippe overbevisningen om, at ydre power, (penge, titler, statussymboler) er vigtigst, og det dermed har kontrollen over os. Gør vi det, blir vi FRIE!!!

skaermbillede-2017-02-07-kl-13-38-21

OKAY HER KOMMER SÅ HANDLINGEN …
Jeg har tænkt mig at starte en movement. Omdrejningspunktet skal være, at få FORMÅL, BEGEJSTRING, AUTENCITET og ikke mindst M E N I N G og følelser tilbage over alt. Det vil ikke kun give dig og mig mere overskud – men resten af verden vil også kunne profitere af det, i form af mennesker med glæde på alle fronter – og det spreder sig som ringe i vandet … ligesom det modsatte gør lige nu. Og hvis vi står sammen, alle 5.745.526, så behøves vi ikke føle os afmægtige. Vil du være med? Så join the movement i Facebook-gruppen Masterpeace. Jeg har ikke nogen færdig plan for, hvordan, hvor eller hvornår. Jeg har kun et WHY! Måske vi kan hjælpes ad med resten?

Jeg håbe, at du kunne bruge dette indlæg til noget. Jeg vil ELSKE at høre din mening i kommentarerne nedenfor. Og hvis du synes om dette indlæg, så klik på “FOLLOW” knappen og del rigtig gerne med vennerne – der er mere, hvor det her kom fra ;o)

Tak fordi du læste med :o)

