Efter at have læst denne artikel; ´Kan parallel innovation redde verden´ af Jonathan Løw …

Skærmbillede 2016-04-08 kl. 12.50.34

.. slog et lyn ned i mig … Eller ej, ikke sådan et rigtigt KA PAUUUUU (lysglimt) lyn, men sådan et mental ´!!!!!!!!!!´ lyn.
Jonathan siger i artiklen:
“Danske iværksættere halter bagefter, når det kommer til at tjene penge på produkter og tjenester, der kan gøre verden til et bedre sted,” og jeg tænkte, but why? Hvorfor har vi ikke fokus på at gøre VERDEN til et bedre sted at være, når vi bliver iværksættere? Danmark scorer i dag lavt på samtlige internationale ratings, når det kommer til social innovation. Men som lemminge løber mange derimod derhen, hvor nogen allerede har fundet guld, og bliver iværksættere på det –  eksempelvis apps til at bestille modetøj/sko u name it online. Men som Jonathan Løw formulerer det:
“Men burde talentfulde mennesker såsom nationens iværksættere ikke stræbe efter noget mere end at løse de samme problemer igen og igen. I min verden har vi ikke brug for endnu (…) en app, der kan give forbrugeren positionsbestemte rabatter. Disse problemer er løst mere eller mindre godt tidligere, og de forekommer mig banale og ligegyldige at løse nok engang.”

Og så var det, at jeg kunne høre min kæphest vrinske ovre fra hjørnet af stuen, og jeg blev simpelthen nødt til lige at galoppere en tur på den.

Outer vs. inner startingpoint
Det er min overbevisning, at danske iværksættere halter bagefter, når det kommer til at tjene penge på produkter, der kan gøre verden til et bedre sted, bl.a. pga. Danmarks manglende fokus på iværksætteres mindset – (her kom min kæphesten VRIIINSK: Fokus på mindset og mentaltræning er svaret på rigtig mange af verdens nuværende udfordringer!!!) Forudsætningen for vækst gennem iværksættere, er iværksætteren selv. Og det er min oplevelse, at mange starter virksomhed pga. drømmen om at lave en ´Mads Peter Veiby´. De har et outer starting point, der hedder penge og status, og øjnene er rettet stift på bundlinjen.

Skærmbillede 2016-04-08 kl. 13.14.24

Og først når man SELV har fået OVERSKUD (både økonomisk og mentalt), så løfter man måske blikket fra bundlinjen og kigger op og ud i verden. Fokus på at tjene verden kommer typisk først, når man selv har ´fået nok´.
Så …. er det måske netop dét, der mangler…overskud??? Lad os sige det sammen..

O    V    E    R     S    K    U    D!

Hvis nu at vi leger, at alle iværksættere havde max mentalt overskud, og et breeeedt perspektiv, så vi var i stand til at se ud over vores egen næsetip, og ´sende´ fra et inner starting point, hvor det vigtigste var at ´tjene´ vores kunder/verden, i stedet for at tjene på dem – ville indtjeningen mon så komme af sig selv på et tidspunkt?

oprah

Altså, hvis vi spørger miss Oprah Winfrey (åh, gid jeg ku..´), så er svaret ja! BUT HOW?

Hvordan kan du ´tjene´ dig vej til storhed?
Oprah Winfreys opskrift på GREATNESS er, at vi skal vælge at leve med et fokus på, hvordan vi kan ´give af os selv´ til andre:
Everyone has the power for greatness – not for fame but greatness, because greatness is determined by service.” Even before I first heard my all-time favourite quote from Dr. Martin Luther King Jr., I knew in my heart that the message was true. As far back as I can recall my prayer has been the same: “Use me, God. Show me how to take who I am, who I want to be and what I can do, and use it for a purpose greater than myself.

Sådan formulerer miss Winfrey det så smukt. Men det kan da også godt være, at nogen føler sig kaldet til at udvikle en app som Tinder eller Online Head Ball, eller en abonnements ordninger for store strømper…

Jeg tænker bare, at universet måske har en større drøm for os. Succes kommer, når vi overgiver os til den drøm, når vi lytter til os selv og vores intuition, og ´trust the breadcrumes´.

Gør dig væsentlig
Men det er min opfattelse, at hvis du vil have succes, så duer det ikke at SUCCES er et mål i sig selv. Jeg tænker, at
det vigtigste er, ikke at bekymre sig om at være en succes, men i stedet at arbejde for at være væsentlig!!!! – og så vil succesen komme som en naturlig følge heraf. Hvordan kan du ´tjene´ dig vej til storhed? Når du flytter dit fokus fra succes til service, vil dit arbejde som lærer, læge, leder eller iværksætter straks have mere mening, tænker jeg .. Eller hvad?

Vi lever i en verden, der ofte sætter lighedstegn mellem økonomisk velstand, succes og berømmelse og så glæde og lykke. Men penge er jo bare papir ..

fg copy.jpg

Jeg læste engang Oprah udtale følgende i et interview:
“By the late eighties I had achieved fame, notoriety Emmys, money and houses with lots of things to put in them. I was prosperous, and yet a burning question nagged at me: What does all this mean? I’ve learnt that possessions only have the meaning you give them. All my life, I’d been passing others’ big homes and yachts while wondering, what kind of person do you have to be to have all of that? Now I know that if you’ll just be yourself and follow your calling, success will lay itself before you in ways you never imagined. That doesn’t mean we’re all going to be yachting around the world. Real success means creating a life of meaning through service that fulfills your reason for being here.

Waaauuuuuuuuuuu, den lader vi lige stå et øjeblik …

Man kan selvfølgelig sige, at money may not buy happiness but it´s more comfortable to cry in a Tesla than on a bus. Ja, men hvor må det være frygteligt for de rige rige, som aldrig har lært ´the art of fulfillment´, som har alt og kan alt, men ikke føler sig ´opfyldt´- shit det må være den værste fornemmelse ever! Jeg tror sku, at …

THE SECRET TO LIVING IS GIVING, som Tony Robbins så smukt udtrykker det.

Skærmbillede 2016-04-09 kl. 13.13.39

Men hvordan ved vi så, om vi er på rette vej, mod FULFILLMENT og om vi ´tjener´verden? På samme måde som du fornemmer, når du ikke er det: Du føler det! Dit liv taler til dig hver dag, hele tiden – og dit job er at lytte og finde og trust the breadcrumes. Vær opmærksom på, hvad der gør, at du føler dig fyldt med energi, connected og ´stimuleret´på alle planer (ja, både det plan, men også alle de andre 😉 ), hvor er der  flow? Hvad giver dit liv JUICE! Jeg vil endnu engang citere Oprah, for jeg kan ikke formulere det mere præcist selv:

Do what you love, give it back in the form of service, and you will do more than succeed. You will triumph.”

Uuuhhhhh, TRIUMPH – goos bumps!!!

SÅ! Lad os straks gå ud og gøre det! Lad os gå ud og gøre verden til et bedre sted at være! Lad os starte i hovedet og hjertet af os selv, og finde ud af, hvordan kan jeg, og det at jeg er lige præcis MIG, be of service to the world and others, og lad det så sprede sig som ringe i vandet …

Jeg håbe, at du kunne bruge dette indlæg til noget. Jeg vil elske at høre om din mening i kommentarerne nedenfor. Og hvis du synes om dette indlæg, så klik på “FOLLOW” knappen og del rigtig gerne med vennerne – der er mere, hvor det her kom fra ;o)

Tak fordi du læste med :o)

