1

Jeg skriver bedst, når jeg er indigneret, og det er jeg lige nu! På andres og egne vegne. Jeg oplever SÅ MEGET ansvarsforflygtigelse lige pt. Klynk og “jamen, det er så svært, jeg tror ikke, at jeg kan finde ud af det..” og “jamen, det er også bare fordi at (et eller andet udefra kommende, som man slet slet ikke kan påvirke selv)”.  TA´ DIG SAMMEN, og find ud af, hvordan du finder ud af det, og hvad du vil, og hvad du ikke vil!
Vær´ venlig at indtage førersædet i dit eget liv, i stedet for at overlade det til andre eller ´omstændigheder´. OWN IT – Christ!

Og som sagt tager jeg den også hjem til mig selv. Føler mig også stuck og sølle til tider, og der er ALTID en dårlig undskyldning, der passer til situationen – ligesom når man ikke gider lede mere efter den rigtige brik i et puslespil. Så bliver den brik, man har fundet (der næsten passer), banket på plads ned i hullet, SÅDAN, FÆRDIG! Eksempelvis  – man bliver behandlet respektløst af et andet menneske, og den rette reaktion ville være: “Hvad bilder du dig ind, at behandle mig sådan her! Det er SLET IKKE okay. Hvis der ikke findes en SUPER GO forklaring, efterfulgt af en inderligt følt undskyldning fra dig, så er du ikke min tid og opmærksomhed værdig!?” Men i stedet blev reaktionen: “Ahh, jeg tror nu godt, at han fornemmede, at det ikke var okay på mit ansigtsudtryk, så det var ikke nødvendigt at sige noget. Og jeg tror ikke det sker igen …” Bullshit! Det sker igen og igen og igen, så længe du ikke får sagt FRAAAAAAAAAAA!

3

Opfører du dig som en dørmåtte, jamen så kan du da ikke fortænke folk i at tørre fødder i dig! “Ejmen, jeg vil ikke sig noget, for folk skal ikke vide, at de kan såre mig og ´get to me´” vil nogen måske sige. Hvorfor ikke? For det kan de jo øjensynligt, så lad dem selv tage ansvar for deres handlinger, i stedet for du gør det! Og giv dem dermed mulighed for at ´se sig selv i spejlet´, sig til dem: “Det er faktisk det her crap, du sender ud i verden, og det påvirker mig sådan her, og det er ikke okay, værsgo her er lorten – own it!”

Du snyder andre folk, for de livslektier, som måske var nødvendige for dem at lære, når du ikke agerer ægte. F.eks. når du undgår at give udtryk for, at det på ingen måde er okay at behandle andre folk respektløst, bare fordi de selv har en dårlig dag! Og lærer du/jeg dem det ikke i situationen, jamen så blive de ved, indtil nogen gider lære dem det.

Jeg ville gerne, meeen det er lettere sagt end gjort
Vi er mange, der går rundt med nogle fuldstændig latterlige overbevisninger, som vi har fortalt os selv i mange år, som f.eks.: “Det er lettere sagt end gjort,” – hvem siger det? Har du gjort det da? Måske er det let gjort. Hvor ville det være fedt, hvis vi var flere, der smed denne ´sovepude´ud: “Jeg ville gerne, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det”. Ud med den og  TA´ ANSVAR! Som udgangspunkt for dig selv.

4

Åhh, hvor ville det lette mange steder. Tænk sig f.eks. hvor mange penge stat, region og kommune kunne spare! Hvis vi alle i højere grad ville tage ansvaret for os selv, vores væren og vores handlinger, i stedet for at sige: “Jeg har ret til … jamen, det er kommunens opgave..” Tænk sig hvad det ville gøre i forhold til forurening og skrald på gaden, eller hvor godt skilsmissebørn ville have det, hvis deres forældre tog ansvar for dem selv i stedet for at være ´ovre i den anden lejr´, og lade deres egen utilstrækkelighed gå ud over børnene (ja, sorry nu får det altså lige tur det hele …)

Alt den der sølle-hed, hold OP hvor er jeg træt af at høre på det (og som sagt, tager den stadig hjem til mig selv også. Jeg er meget bevidst om, at jeg står der lige midt i hylekoret, så jeg taler lige så meget til mig selv nu!)
En trøst er dog, DER ER LYS FOR ENDEN AF TUNNELEN for os alle :o)  (…det siger Shirzad Chamine i hvert fald, ham kommer vi til senere …)

                     The moment you tak RESPONSIBILITY for EVERYTHING in your life,
is the moment you can change ANYTHING in your life …”

The road to recovery
6
FØRSTE skridt er selverkendelse – lad os sige det højt sammen: “SELV-ER-KEND-ELSE. ” Altså – jeg er nu klar over (og tager fuldt ansvar for), at jeg hidtil har udliciteret dele af ansvaret for mit liv til andre/omstændigheder. Jeg er klar til at tage det fulde ansvar HJEM TIL MIG SELV.

ANDET skridt. Vi stoler blindt på vores sind – hver en tanke, beslutning, udtalelse eller idé, du kan fremtrylle, menes at komme fra sindet. Men vidste du, at vi ikke altid kan stole på vores tanker og vores sind? Der er nemlig indre sabotører i vores sind, der kommer frem i form af tankemønstre, der er blevet til en vane (eksempelvis “jeg ville gerne, men jeg kan ikke”, “det er de andres skyld”), og den negative selv-snak tager over.

Shirzad Chamine (der var han!), der er bestyrelsesformand for CTI (Coaches Training Institute) – den største coach-uddannelsesorganisation i verden, skriver i sin bog; ´Positiv Intelligence´, at vores indre sabotører blev til, da vi var børn og formede vores syn på verden. De blev overlevelse-værktøjer, som vi har udviklet til at beskytte os, og de er stadig til stede i voksenalderen – selvom vi ikke længere har brug for dem. Vores sabotører er så integreret i vores sind, at de former al adfærd og alle tankemønstre, der arbejder imod os :o/
sab
Men det glade budskab er DA DA DA DAAAAH :oD –
de kan kontrolleres! Og lige så snart DU har taget kontrollen over dem, så kan du begynde at træffe bevidste beslutninger fra hjertet, som er hvor alle de bedste beslutninger manifesterer sig – snarere end i dit hoved – der er okkuperet af sabotører.

TREDJE SKRIDT. Bliv opmærksom på og dermed identificer, hvor du saboterer dig selv. Det er vejen til at tage kontrol over- og EROBRE de saboterende stemmer i dit hoved (som ikke er dig!!!)
Fordi du kan ikke ændre noget, du ikke er bevidst om.
Hvordan manifestere dine sabotører sig i dit hoved?
Er du meget hård ved andre? Og/eller ved dig selv?
– Bekymrer du dig mere end godt er
?
Alle disse ting kan influere på tankerne i dit hoved og gør, at du bliver hængende der – i bekymringer eller kritik af dig selv eller andre.

FJERDE SKRIDT. Kom ud af det hoved og LEV I NUET – take action!
10

Når vi lærer at være til stede – LEVE I NUET, bliver vores indre stemmer tavse. Fra dette punkt agerer vi fra hjertet. I denne tilstand føler/fornemmer/har vi kontakt til vores egen ubegrænsede visdom, snarere end vores begrænsende sind og tanker. Sikke en ressource at have adgang til!!!

Og kender du ikke godt fornemmelsen af, at inderst inde, der kender vi jo godt svaret. Med mindre vi har en eller anden begrænsende diagnose – er psykopater eller vores hjerne har taget skade, så vi ikke har lært empati, social intelligens o.lign, så VED vi godt, hvad der er rigtig og forkert … og when to say when.

7

Det var bare lige det, jeg trængte til at komme af med … i forhold til mig selv, og andre der kunne bruge et verbalt spark i r….

9

Og skulle du få brug for assistance til at få kontrol over de der sabotører i hovedet, og har du lyst til at finde ind til DINE SVAR i hjertet (jeg har selv gået- og går stadig vejen, tak til mine to (ja, der skal to til ;o) super-coaches Jytte og Anders), så kan jeg med STOLTHED i tasterne meddele, at jeg nu har slået dørene op for min egen coaching-virksomhed, Passion at Work. Her får followers af min blog rabat på coach-sessions indtil 1. november 2015.
Link til min virksomheds hjemmeside og mere info kommer snarest. Men indtil da, er du SÅ VELKOMMEN til at maile til mig, hvis du, eller nogen du kender, er interesserede i coaching eller mere info herom. Send mig en mail på:

ibensofie.joench@gmail.com

Jeg håbe, at du kunne bruge dette indlæg til noget. Jeg vil elske at høre om din mening i kommentarerne nedenfor. Og hvis du synes om dette indlæg, så klik på “FOLLOW” knappen og del gerne med vennerne, for der er mere, hvor det her kom fra ;o)

Tak fordi du læste med :o)

