Jeg sidder og kigger ud af vinduet. Skodvejr! Har det ikke bare regnet konstant i to måneder snart, SUUUK! Ejem er det da ikke bare MEGA irriterende!!! Klikker forbi Facebook … billeder og ord om- og af tilsyneladende lykkelige mennesker, der har bagt flotte fødselsdagskager til deres børn eller via Endomondo reklamerer med, at NU har de løbet 4 kilometer på 20 minutter og forbrændt 350 kcal – bølgerne går godt nok højt her i lille Danmark … Og så ruller mit blik over en artikel fra Politiken:

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 16.34.41

Raif Badawi er blogger, ligesom mig .. bare i Saudi-Arabien – og han har SKREVET fornærmende om islam på sin hjemmeside. Straffen er 1.000 piskeslag i fuld offentlighed, 10 års fængsel og en bøde på en million riyals – svarende til små 1,5 millioner kroner. Piskeslagene skal afsones ved 50 piskeslag hver fredag over 20 uger. Han fik de første 50 piskeslag d. 9. januar, som har gjort så store skader på Badawis helbred, at fængselslægerne vurderer, at han ikke er istand til at modtage de næste 50 endnu. Den lader vi lige stå et øjeblik …

Heldigvis er resten af verden i fuld gang med at gøre, ALT hvad de kan, for at komme Raif Badawi til undsætning. Dommen er nemlig blevet KRITISERET af både EU og USA, der har anbefalet Saudi-Arabien at droppe straffen. Så kan de lære det i Saudi-Arabien.

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 15.28.17

Hvad kan du og jeg gøre, for at ære de mennesker som vælger at sætte liv og lemmer på spil for DET, der VIRKELIG betyder noget for os alle sammen: FRIHED og RETTEN TIL AT VÆRE- OG BLIVE ACCEPTERET, SOM DEN DU ER.

Raif tager 50 piskeslag hver fredag i kampen for at overbevise verden om: “Der er plads til mig og dem af min slags.” Hvad gør jeg? Hvad gør du? Raif kan ikke udleve det, han ønsker. Men det kan jeg, og det kan du. For vi er nemlig så helt ufatteligt heldige og privilegerede at være født et sted, hvor vi kan gøre (næsten) lige præcis, hvad vi vil.

Og hvad vælger vi så at gøre? Vi arbejder på jobs, som vi er utilfredse i, men pukler så meget, at vi går ned med stress på stribe. Og vi dulmer livets ulidelige lethed og rastløshed med misbrug af fysiske og psykiske stimulanser, sprut, utroskab, og mind-numbing aktiviteter som Facebook, og hele serier på Netflix eller intetsigende tv.

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 15.45.00

Vi mangler evnen til at hvile i os selv. Det resulterer i en usikkerhed, hvor vi hele tiden fokuserer på, hvad andre mennesker synes om os og tænker om os. Det medfører, at vi hele tiden søger opmærksomhed – både voksne og børn, der konstant siger: “Se mig, hør mig, jeg har lige løbet 4 kilometer og bagt en flot fødselsdagskage.” Men er det det, der giver mig følelsen af fulfilment?

Samtidig med kigger vi beundrende på DEM DER GØR DET, udlever det ypperste udtryk af dem selv! Chris Macdonald, Soulaima Gourani og Sofia Manning osv. De udlever deres passion. Vi skal så bare skridtet videre, fra blot at beundre til:

GO DO IT YOURSELF!!!!
Verden har VIRKELIG brug for, at vi vælger at bidrage med lige netop DET, som er mig og dig, som vi ELSKER og er gode til.

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 17.00.04

Det kommer meget let til at handle om, at se ud på en bestemt måde, at have den rigtige vægt at have det rigtige tøj/ting/kæreste. Hvorimod mennesker, der hviler mere i sig selv (ex. bonderøven, Joan Ørting), ofte ikke går helt så meget op i, om de har det nyeste tøj på eller vejer et bestemt antal kilo. Vi beundrer mennesker, der hviler i sig selv, deres ro har en helt speciel tiltrækningskraft på os – måske vi håber det smitter?

Modsat Raif, så er vores udfordring måske – som jeg ser det – at vi ikke ved, hvad vi vil. Vi har alle muligheder, men det er for let! Der er intet, der er et MUST! Vi har alle de ressourcer til rådighed, som vi har brug for, men vi mangler …

RESOURCEFULNESS

– der findes ikke noget godt dansk ord for det engelske begreb, men på dansk er det opfindsomhed, snarrådighed eller idérigdom. Og så mangler vi villigheden til at være stille … helt stille med os selv. Slukke for det hele .. og mærke efter, mærk dig selv, mærk dine følelser og forhold dig til dem.

Mange mennesker i nutidens samfund har en stor potion selvtillid, hvorimod de mangler selvfølelse. De kæmper for at leve op til forventningerne … Uden måske at mærke efter, lever jeg egentlig det liv, JEG GERNE VIL HA´, eller vis skabelon af “det gode liv” lever jeg?

HVORFOR???
Hvorfor er der ikke flere, der rejser sig op fra deres kontorstol på jobbet, så stolen flyver væk under dem, og siger: “Nej, nu er det fanme nok,” når en utilstrækkelig chef træder hen over sine medarbejdere? Eller griber drømmen i stedet for at hænge i historien; “I grunden har jeg jo altid godt kunnet tænke mig at (fill in the blank), men deeet kan jo ikke lade sig gøre mens børnene er små/vi bor her/vi ikke har flere penge” (find selv på flere).

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 17.45.43

Er du klar til at blive DIG – tage skridtet? Eller har du brug for et par fif? Altså, jeg har jo en guru, som vi to sagtens kan dele. Han hedder Tony Robbins og er en amerikansk forfatter, motivationstræner og coach. Og her er 10 af hans LIFE-CHANGING tips:

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 18.06.52

1. Omfavn tilbageslag – en udfordring er en gave. Uden problemer ville vi ikke vokse.
2. Der er ingen begrænsninger. Hvis du ikke kan, så skal du, og hvis du skal/det er et MUST for dig, så kan du.
3. Vær villig til at ændre dig. Hvis du gør, hvad du altid har gjort, får du, hvad du altid har fået.
4. Lad vær med at fokusere på din frygt. Fokus på hvor du vil hen, ikke på hvad du frygter.
5. Fokuser på løsninger. Identificer dine problemer, men give din kraft og energi til løsninger.
6. Take Action. En reel beslutning måles ved det faktum, at du har gjort en ny handling. Hvis der ikke er nogen handling, har du ikke rigtig taget beslutningen. (uuuuhhhh, good one!)
7. Stil gode spørgsmål. I stedet for at spørge; “Hvorfor sker det altid for mig? Så spørg eksempelvisHvordan kan jeg tage denne erfaring og bruge den positivt i forhold til at bidrage til andre?
8. Skab det liv du har drømt om. Jeg udfordrer dig til at gøre dit liv til et mesterværk. Jeg udfordrer dig til at deltage i rækken af mennesker, der udlever det de prædiker, og som walker deres talk.
9. Vær villig til at hæve dine standarder for, hvad du accepterer i livet. Hver gang du oprigtigt ønsker at foretage en ændring, er den første ting du skal gøre, at hæve dine standarder.
10. Lad være med at fokusere på de små ting i livet. De fleste mennesker mislykkes i livet, fordi de “major in minor things”.

Når du nu overvejer at sætte dig tilbage i sofaen og trække plaiden hen over benene og tænde for Paradise Hotel eller CSI, så send lige Raif Badawi en tanke. Han tager 50 piskeslag HVER FREDAG for det han brænder for og tror på, hvad gør vi, dig og mig?

Hvad gør jeg? Jeg vil deltage i rækken af mennesker, der udlever det de prædiker, og som walker deres talk… Du hører nærmere …

Jeg håbe, at du kunne bruge dette indlæg til noget. Jeg vil elske at høre om din mening i kommentarerne nedenfor. Og hvis du synes om dette indlæg, så klik på “FOLLOW” knappen og del gerne med vennerne, for der er mere, hvor det her kom fra ;o)

Tak fordi du læste med :o)

Ha´ en skøn weekend.

